Over deze minor
Ben je benieuwd naar de fascinerende diversiteit van gezinnen en de invloed van de gezinscontext op opvoeden, opgroeien en welzijn? Ontdek tijdens deze minor hoe actuele pedagogische vraagstukken samenhangen met maatschappelijke trends, en verdiep je in thema’s die in een diverse en grootstedelijke omgeving een rol spelen. Laat je inspireren door inzichten die het verschil maken voor gezinnen van nu en de toekomst!
Binnen de minor Opvoedvraagstukken ontdek je de fascinerende wereld van opgroeien en opvoeden in al zijn facetten. Je verdiept je in actuele pedagogische vraagstukken, met speciale aandacht voor de rol van de diverse en grootstedelijke omgeving. Hoe beïnvloeden verschillende opvoedcontexten – zoals het gezin, de kinderopvang, school, en buurt – de ontwikkeling van kinderen en jongeren? En welke impact hebben indirecte factoren, zoals het werk van ouders, de klas van een broer of zus, wetgeving, en cultuur?
We kijken ook naar de invloed van historische en maatschappelijke veranderingen, zoals technologische innovaties en sociaaleconomische verschuivingen, op de opvoedomgeving. Door deze contexten te analyseren, krijg je inzicht in wat nodig is voor een optimale ontwikkeling van kinderen en jongeren.
In deze minor pas je belangrijke theoretische en conceptuele modellen toe op maatschappelijke pedagogische vraagstukken. Onderwerpen zoals draagkracht en draaglast, preventie, en interventie komen aan bod. We duiken in de diversiteit van het gezin en bestuderen opvoeden, opgroeien en welzijn.
Kortom, een minor voor iedereen die de complexe en boeiende dynamiek van opvoeden en opgroeien wil doorgronden en wil bijdragen aan het welzijn van toekomstige generaties!
Leerresultaten
- Beschrijven van de belangrijkste pedagogische stromingen door de eeuwen heen;
- Kritisch beschouwen van de invloed van verschillende gezinscontexten en diverse gezinsontwikkelingen op de ontwikkeling van kinderen/ jongeren en opvoeding door en welzijn van ouder/opvoeder(s);
- Inzicht in alledaagse, actuele pedagogische vraagstukken, met specifieke aandacht voor vraagstukken in de diverse en grootstedelijke context;
- Toepassen van theoretische modellen en concepten gericht op opvoeding, ontwikkeling en interventie;
- Kritisch beschouwen van de effectiviteit van beschikbare jeugd- en gezinsinterventies en de werkzame elementen hierbinnen.
Goed om te weten
In de minor Opvoedvraagstukken worden actuele pedagogische vraagstukken bestudeerd vanuit een wetenschappelijk perspectief. Kennis over en ervaring in statistiek en het bestuderen en evalueren van Engelse-talige (review)artikelen is een pre, maar geen vereiste. Binnen de minor maken we gebruik van colleges en kleinschalig, activerend groepswerk. Er is geen aanwezigheidsplicht, maar als je aanwezig bent, ben je inhoudelijk goed voorbereid en doe je actief mee.
Studenten die onze minor met succes afronden en voldoen aan de Methoden en Technieken en SPSS-eis kunnen na het behalen van hun WO Bachelor (Sociale Wetenschappen of aanverwante richting) rechtstreeks instromen in de master Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving. Zie voor toelatingseisen master ook https://www.eur.nl/master/opvoedvraagstukken-een-diverse-samenleving/toelating.
Onderwijsmethode en toetsing
Onderwijswerkvormen
Colleges gevolgd door kleinschalig, activerend groepswerk.
Onderwijsmateriaal
Wetenschappelijke boeken (beschikbaar in studielandschap, dus aanschaffen is niet nodig), wetenschappelijke peer-reviewed artikelen (Nederlandstalig en Engelstalig), collegestof.
Wijze van tentaminering
De toetsing van de minor Opvoedvraagstukken bestaat uit een MC-toets met vragen over de leerdoelen en over de collegestof.
Samenstelling eindcijfer
Het eindcijfer wordt gevormd door de score op de MC-toets. Het cijfer op de toets dient voldoende (5.5 of hoger) te zijn.
Aanvullende informatie
- Meer infoMinorpagina op de website van Erasmus University Rotterdam
- Neem contact op met een coordinator
- StudiepuntenECTS 15
- Niveaubachelor
- Selectie minorNee