Over deze cursus
Inhoud
-
Correlationeel onderzoek
-
Methodische aspecten van verschillende veel voorkomende onderzoeksontwerpen zoals survey
-
Validiteit en betrouwbaarheidsanalyse
-
Correlatie en regressie
-
Experimenteel onderzoek
-
Methodische aspecten van experimentele ontwerpen (zuiver experiment, het quasi-experiment, binnen en tussen ontwerpen)
-
Interne validiteit
-
Variantieanalyses
-
Kwalitatief onderzoek
-
Coderen van kwalitatieve data
-
Verantwoording van kwalitatief onderzoek
-
Analyseren van kwalitatieve data
-
Uitvoeren van een sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het rapporteren van dit onderzoek volgens APA richtlijnen.
In het sociologiegedeelte oefen je met statistische analyses uitvoeren in R software. Daarnaast schrijf je een onderzoekspaper. De data worden aangeleverd door de docenten. Met deze data kunnen meerdere onderzoeksvragen worden geformuleerd. De student mag, op basis van deze data, zelf een onderwerp kiezen. Deze opdracht wordt in tweetallen gemaakt.
Leerresultaten
Deze cursus biedt een verdieping van kennis van en begrip over de drie hoofdvormen van sociaal-wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief, correlationeel en experimenteel), zoals die in de cursus Kennismaken met onderzoeksmethoden (ISW, CA & SOC) zijn geïntroduceerd. Meer dan in de eerste cursus wordt geoefend met praktische vaardigheden die nodig zijn bij de uitvoering van deze onderzoeksvormen. Tijdens de cursus werkt de student samen met andere studenten aan een correlationeel onderzoek.
Aan het eind van de cursus is de student in staat om:
- De belangrijkste aspecten van meer geavanceerde onderzoeksmethoden voor kwalitatief,
correlationeel en experimenteel onderzoek binnen de sociale wetenschappen toe te passen
en te evalueren; - Veelvoorkomende technieken binnen sociaalwetenschappelijk onderzoek te
begrijpen en de bijbehorende resultaten te interpreteren; - Veelvoorkomende statistische technieken binnen sociaalwetenschappelijk onderzoek uit
te voeren in R software; - De verschillende stappen van onderzoek uitvoeren en hierover rapporteren met
inachtneming van ethische aspecten, open science en de beroepscode van de Nederlandse
Vereniging voor Sociologie.
Relatie tussen toetsen en cursusdoelen
Cursusdoel 1 en 2 worden getoetst in (digitale) tentamens over het toepassen, evalueren en interpreteren van de belangrijkste aspecten van meer geavanceerde onderzoeksmethoden en analysetechnieken. Cursusdoel 3 wordt getoetst in een opdracht waarvoor een klein onderzoek moet worden uitgevoerd waarover gerapporteerd wordt.
Voorkennis
Je moet voldoen aan de volgende eisen
Bronnen
- Book Discovering statistics using R (2012) (ISBN 9781446200469)
- Manual Zie Blackboard voor de cursushandleiding van het algemene deel en het werkboek voor de werkgroepen/opdracht.
- Book Introduction to and Application of Research Methods and Statistics. (ISBN 978-1-324-02429-3)
Aanvullende informatie
- Meer infoCursuspagina op de website van Utrecht University
- Neem contact op met een coordinator
- StudiepuntenECTS 7.5
- Niveaubachelor
Aanbod
Startdatum
3 februari 2025
- Einddatum18 april 2025
- Periode *Blok 3
- LocatieUtrecht
- VoertaalNederlands
Nog één dag om in te schrijven