Over deze cursus
Inhoud van de cursus Een groot deel van ons dagelijks leven besteden we aan het vinden van een weg in tal van interpersoonlijke interacties, zoals contact met geliefden, vrienden, vreemden, collega’s en familie. Mensen gaan vaak vriendelijk of zelfs liefdevol met elkaar om, maar dikwijls ontstaan er conflicten. Hoe komt dat? Welke psychologische processen spelen een rol bij interpersoonlijke interacties en conflict? In deze cursus leer je meer over de onderliggende sociaalpsychologische processen die een rol spelen bij interpersoonlijke gedragingen. Ook leer je meer over je eigen gedrag in conflictsituaties.
Onderwijsvisie Onze visie op goed onderwijs vertaalt zich in de volgende principes:
- We streven naar een veilig klimaat waar studenten zichzelf openstellen, kritisch meedenken en fouten durven maken.
- Elke week behandelen we een thema dat te maken heeft met interpersoonlijke processen. De literatuur wordt met medestudenten besproken en daarnaast wordt er door het doen van actieve oefeningen tijdens de bijeenkomsten hier betekenis aan gegeven.
- De toetsing vindt gedurende de cursus en grotendeels in formatieve vorm plaats. Dat betekent dat er geen groot tentamen is ter afsluiting van de cursus en dat er expliciet aandacht besteed wordt aan het leerproces.
- We vinden het belangrijk om de link met de praktijk te leggen. We nodigen daarom vier experts uit voor een interview met en door studenten.
Wij zijn te bereiken op interpersoonlijkeprocessen@uu.nl
Leerresultaten
Leerdoelen
Aan het einde van deze cursus:
-
Beschik je over kennis van de belangrijkste theorieën en empirisch onderzoek op het gebied van interpersoonlijke processen, met specialeaandacht voor intieme relaties en conflicthantering.
-
Beschik je over kennis m.b.t. een zelfgekozen thema op het gebied van de interpersoonlijke processen door een literatuurverkenning uit te voeren.
-
Kan je het PATH-model toepassen door een maatschappelijk probleem op het gebied van interpersoonlijke processen te analyseren en modelleren aan de hand van theorieën en empirisch onderzoek.
-
Kan je conflicten analyseren en reflecteren op je eigen conflicthantering en die van anderen.
Relatie leerdoelen en toetsing
In de wekelijke bijeenkomsten worden de belangrijkste theorieën en empirisch onderzoek over interpersoonlijke processen besproken en bediscussieerd (leerdoel 1 en 2). Daarnaast wordt aan de hand van een schrijfopdracht getoetst of de student in staat is tot een zelfstandige literatuurverkenning rondom een specifiek thema op het gebied van interpersoonlijke processen en in staat is om theorieën toe te passen op een maatschappelijk probleem (leerdoel 2 en 3). Door middel van actieve oefeningen tijdens de werkgroepen doen studenten ervaringen op in conflicthantering en onderhandelen (leerdoel 4). Studenten reflecteren middels een schrijfopdracht op eigen en andermans handelen in conflictsituaties (leerdoel 4).
Voorkennis
Je moet voldoen aan de volgende eisen
Bronnen
- Items De artikelen sluiten aan bij de weekthema's (en opgenomen kennisclips). Deze worden nader bekend gemaakt.
- Book Miller. Intimate relationships (9th edition). ISBN 9781265639778. (ISBN 9781265639778)
Aanvullende informatie
- Meer infoCursuspagina op de website van Utrecht University
- Neem contact op met een coordinator
- StudiepuntenECTS 7.5
- Niveaubachelor
Aanbod
Startdatum
3 februari 2025
- Einddatum18 april 2025
- Periode *Blok 3
- LocatieUtrecht
- VoertaalNederlands
Inschrijvings datums nog niet bekend