About this minor
De multidisciplinaire minor De (on)rechtvaardige samenleving geeft een verdiepende en toegepaste kijk op sociale rechtvaardigheid in Nederland. Dat doen we door het thema vanuit verschillende invalshoeken te belichten en door samen met jou als student actief aan de slag te gaan met concrete maatschappelijke vraagstukken, zoals armoede, discriminatie, woningnood, klimaat en migratie. Een belangrijk onderdeel hiervan is reflectie op je eigen positie in de samenleving.
Sociale rechtvaardigheid verwijst naar het idee dat ieder mens recht heeft op en toegang heeft tot basisbehoeften zoals individuele vrijheid, veiligheid, onderwijs en voedselzekerheid. Hoewel het begrip sociale rechtvaardigheid van oudsher wordt geassocieerd met het socialisme, is het niet meer weg te denken uit het gedachtegoed van onze samenleving en internationale organisaties zoals de Verenigde Naties (VN). Sociale rechtvaardigheid is al jaren onderwerp van menig politiek en maatschappelijk debat, meer recent vaak in grimmige zin waarin steeds minder ruimte is voor verschil en dialoog. Ook in universiteiten loopt het debat over sociale rechtvaardigheid in de academische context soms hoog op. In deze minor zoeken we de verdieping als bouwsteen voor een constructief gesprek. Deze multidisciplinaire minor biedt een verdiepende kijk op theorie, onderzoek en praktijk rondom sociale rechtvaardigheid in Nederland. In de minor komen verschillende disciplines, perspectieven en stromingen aan bod, zowel in het lesmateriaal als in het docententeam. Geïnformeerde discussie en de actieve bijdrage van studenten nemen daarbij een belangrijke plek in. In deze minor vormen we een actieve, academische leergemeenschap en komen we tot nieuwe inzichten door in gesprek met elkaar aan de slag te gaan met de inhoud. Uit ervaring en onderzoek weten we bovendien dat het leerrendement hoger is wanneer studenten aanwezig zijn tijdens bijeenkomsten. Vandaar dat we in deze minor werken met een aanwezigheidsplicht voor de bijeenkomsten. Ook is er bijzondere aandacht voor leren door doen: het verbinden van theorie en praktijk door middel van service learning en deze inzichten koppelen aan theoretische en empirische inzichten uit de minor. Hierbij vormt actieve reflectie op de eigen positie en vorming in de maatschappij een belangrijk onderdeel.
De standplaats van deze minor is Leiden.
Additional information
- CreditsECTS 0
- Levelundefined
- Selection minorNo