About this course
In deze cursus maken de studenten kennis met onderzoeksmethoden en (statistische) technieken voor data-analyse in een sociaalwetenschappelijke context. Aan de orde komen correlationeel, experimenteel en kwalitatief onderzoek met de volgende data-analysetechnieken: multipele regressieanalyse, meerweg variantieanalyse, covariantieanalyse, herhaalde metingenanalyse, mixed designanalyse, moderatie- en mediatie-analyse, factoranalyse, en de analyse van kwalitatieve data. In de werkgroepen wordt geoefend met het kritisch lezen van wetenschappelijke onderzoeksartikelen, waarbij de nadruk ligt op het beoordelen van de onderzoeksvaliditeit.
Learning outcomes
Cursusdoelen kwalitatief onderzoek
-
De student is in staat kwalitatieve gegevens uit interviews te analyseren.
-
De student is in staat over een kwalitatieve analyse te rapporteren en kritisch te reflecteren.
Cursusdoelen kwantitatief onderzoek
-
De student is in staat kwalitatieve gegevens uit interviews te analyseren.
-
De student is in staat over een kwalitatieve analyse te rapporteren en kritisch te reflecteren.
Relatie tussen toetsen en leerdoelen In de toetsing wordt beoordeeld of de student in staat is om de verworven kennis en vaardigheden op het gebied van kwantatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden te reproduceren en toe te passen.
Prior knowledge
You must meet the following requirements
Resources
- Book Boeije, H. (2012) Analysis in qualitative research. Los Angeles: Sage (ISBN 9781847870070)
- Book Morling, B., Carr, D., Heger Boyle, E., Cornwell, B., Correll, S., Crosnoe, R., Freese, J. & Waters, M.C..Introduction to and application of Research Methods and Statistics. Norton. NB. Dit boek wordt ook gebruikt bij cursussen KOM, TOE en BOS. (ISBN 9781324024293)
Additional information
- More infoCoursepage on website of Utrecht University
- Contact a coordinator
- CreditsECTS 7.5
- Levelbachelor
- Selection courseNo
Offering(s)
Start date
11 November 2024
- Ends31 January 2025
- Term *Period 2
- LocationUtrecht
- Instruction languageDutch
Course is currently running