About this course
Pedagogische Systemen in de Kindertijd en Adolescentie is een** theoretische cursus** die studenten een overzicht geeft van de huidige wetenschappelijke opvattingen over socialisatie en de ontwikkeling van kinderen en adolescenten . Er wordt basiskennis verondersteld over ontwikkeling binnen pedagogische systemen volgens het systemisch ontwikkelingsperspectief van Bronfenbrenner, zoals aan de orde gekomen in Pedagogische Systemen in de Baby- en Kindertijd.
In de cursus wordt uitgebreid stilgestaan bij** theorieën of theoretische modellen** met betrekking tot de socialisatie van kinderen en adolescenten. Er wordt daarnaast ook stilgestaan bij interacties tussen socialisatieprocessen op verschillende niveaus van het ecologisch model van Bronfenbrenner. De belangrijkste aspecten van socialisatie en ontwikkeling worden besproken aan de hand van verschillende thema's. De thema’s zijn de ouder-kind relatie, de emotionele en sociale ontwikkeling tijdens de kindertijd en de adolescentie, gendersocialisatie, emotiesocialisatie, gehechtheid, scheiding en de invloed van de omgeving (bijv. leeftijdsgenoten, gezinssysteem en media).
De klemtoon in deze cursus ligt op de verschillende socialisatieprocessen vanuit verschillende systemen (micro, meso) en de relatie met ontwikkelingsprocessen van kinderen en adolescenten. De complexiteit van de ontwikkeling van kinderen en adolescenten is een terugkerend thema. Uitgangspunt is het systemisch ontwikkelingsperspectief . Dit perspectief geeft aan dat ontwikkeling een proces is waarbij kind of adolescent en omgeving elkaar voortdurend beïnvloeden en waarbij op verschillende leeftijden verschillende relaties belangrijk zijn. In deze cursus wordt het effect van processen binnen het gezin, leeftijdgenoten of de bredere context waarin kinderen en adolescent opgroeien (o.a. media) op de ontwikkeling van kinderen en adolescenten bestudeerd en vergeleken, maar worden kindfactoren ook belangrijk geacht.
Learning outcomes
Leerdoelen:
Het hoofddoel is kennisvan socialisatieprocessen binnen verschillende systemen** (gezin, peers, school, media) en ontwikkelingsprocessen (sociaal, emotioneel, gedragsmatig) van kinderen en adolescenten. De cursus ligt in het verlengde van de cursus Pedagogische Systemen in de Baby- en Kindertijd waarin de basis wordt gelegd voor het denken over ontwikkeling binnen pedagogische infrastructuren volgens het systemisch ontwikkelingsperspectief van Bronfenbrenner en die zich vooral richt op het jonge kind. Nadruk in de huidige cursus zal worden gelegd op** wat oudere kinderen en adolescenten en op interacties tussen de verschillende systemen** (micro, meso). Verschillende thema’s zullen worden behandeld , onder andere probleemgedrag, gendersocialisatie, emotiesocialisatie, gehechtheid, echtscheiding en de invloed van de omgeving (o.a. gezin, leeftijdgenoten en media). Centraal staan modellen en theorieën over de wijze waarop het ontwikkelingsproces zich voltrekt in de context van socialisatie.
Specifieke doelstellingen:
-
Kennis hebben van de belangrijkste socialisatieprocessen binnen verschillende pedagogische systemen (gezin, peers, school, media) in de omgeving van kinderen en adolescenten.
-
Kennis hebben van ontwikkelingsprocessen (sociaal, emotioneel, gedragsmatig) van kinderen en adolescenten.
-
Kennis hebben van hoe socialisatieprocessen samenhangen met de ontwikkelingsprocessen van kinderen en adolescenten.
-
Interacties tussen socialisatie op verschillende niveaus van het ecologisch model van Bronfenbrenner kunnen uitleggen.
-
Socialisatie en ontwikkeling kunnen typeren, analyseren en vergelijken vanuit verschillende theorieën of theoretische modellen
Naast inhoudelijke kennis worden academische vaardigheden **opgedaan middels het doen van verschillende schrijfopdrachten die gerelateerd zijn aan aan actueel pedagogisch probleem.
Specifieke doelstellingen:
- Kunnen formuleren van een afgebakende en relevante probleemstelling binnen een thema.
- Kunnen opzoeken van relevante wetenschappelijke artikelen binnen een gekozen thema, voor de uitwerking van een probleemstelling en het kunnen beoordelen van de kwaliteit van deze literatuur.
- Op een wetenschappelijke wijze kunnen formuleren van zinnen en alinea's en volgens APA richtlijnen rapporteren.
- Kunnen samenvatten en logisch kunnen ordenen/structureren van relevante literatuur voor de onderzoeksvraag.
- Schriftelijk verslag kunnen doen van relevante onderzoeksresultaten en dit relateren aan de onderzoeksvraag.
Relatie tussen de toetsen en leerdoelen
De inhoudelijke kennis van socialisatieprocessen binnen verschillende systemen (gezin, peers, media) en ontwikkelingsprocessen (sociaal, emotioneel, gedragsmatig) van kinderen en adolescenten, wordt getoetst met een meerkeuze-tentamen , gebaseerd op de stof behorende bij de hoorcolleges (doelstellingen 1-5). De academische vaardigheden die in de werkgroepen worden behandeld, worden getoetst door middel van verschillende schrijfopdrachten (doelstelling 6-10).
Prior knowledge
You must meet the following requirements
Resources
- Book Wordt nader bekend gemaakt.
- Items Aan thema's verwante artikelen in (inter)nationale tijdschriften. Online beschikbaar of in de bibliotheek.
Additional information
- More infoCoursepage on website of Utrecht University
- Contact a coordinator
- CreditsECTS 7.5
- Levelbachelor